Doyle, Arthur Conan: A Study in Scarlet (1887) & The Sign of the Four (1890)
The Collector's Library 2005 yhteisnide, 325 sivua
En ollut aiemmin lukenut yhtään Sherlock Holmes -seikkailua ennen näiden kahden kirjan lukemista. Valitsin luettavaksi nämä kaksi oikeastaan aivan sattumalta, mutta kävi ilmi, että valitsin sarjan kaksi ensimmäistä osaa, mikä olikin jälkikäteen ajateltuna hyvä, mikäli aion lukea tarinoita lisää. Suosin kronologiaa niissäkin kirjasarjoissa, joiden osien juonet eivät liity suoraan toisiinsa.
A Study in Scarlet alkaa Holmesin ja Watsonin kohtaamisella, ja kuten tunnettua, herrasmiehet päätyvät jakamaan asunnon Baker Street 221B:ssä. He alkavat yhdessä selvittää mystistä tyhjästä asunnosta löytyneen kuolleen miehen tapausta. Liittyykö verellä seinään kirjoitettu teksti RACHE tapaukseen? Sherlock Holmes saa ensimmäisen kerran tilaisuuden ällistyttää Watsonin huikealla havainnointikyvyllään.
The Sign of the Four taas pitää sisällään muinaisaarteita ja rikoskoplia. Tässä kirjassa kaunis Mary saapuu Sherlockin asiakkaaksi, sillä kaipaa apua mystisen viestin kanssa. Kirjassa käsitellään myös varsin avoimesti Sherlockin mieltymystä kokaiiniin (käytössä vain silloin kun kiinnostavia juttuja ei ole käsillä). Lääkäri-Watson ei ole erityisen ihastunut Sherlockin paheeseen, mutta ihastus Maryyn sen sijaan etenee vauhdikkaamin.
Olin oikeastaan aika yllättynyt kuinka paljon pidin molemmista kirjoista. Olen kovin ihastunut Benedict Cumberbatchin ja Martin Freemanin tähdittämään Sherlock-sarjaan, kuin myös Robert Downey Juniorin ja Jude Law'n elokuviin, mutta jostain syystä odotin alkuperäisteosten olevan puuduttavia. Onnekseni olin jälleen kerran väärässä. Kirjojen kerronta rullaa vaivattomasti ja kielikin on yllättävän modernia. Aikakausi tulee selväksi kaasulamppujen luodessa tunnelmaa ja hevostaksien ja veneiden toimiessa kulkuneuvoina.
Kirjojen rakenne on kutakuinkin samanlainen. Lyhyen avauksen jälkeen päästään itse jutun kimppuun, jota selvitellään, kunnes kirjan loppupuolella molemmissa kirjoissa on pitkähkö taustatarina rikokselle. Mielestäni taustatarina on onnistuneempi ensimmäisessä kirjassa, rikollisen motiivit tulevat selvemmäksi ja muutoinkin tarina on selkeämpi. Tällä perusteella sanoisin siis ehkä A Study in Scarletin näistä kahdesta suosikikseni, mutta toisaalta pidin myös The Sign of the Fourin erinäisistä kohtauksista todella paljon. Erityisesti minua miellyttivät Sherlockin ja Watsonin keskinäiset kohtaukset.
Molemmat kirjat ovat myös kompakteja paketteja, yhteisniteessä sivuja on vain päälle kolmesataa. Dekkareissa minusta "itse asiaan" pääseminen onkin hyvä piirre, tärkeämpää kuin toisentyyppisessä kaunokirjallisuudessa. Näiden kirjojen myötä minulla tuli kova houkutus lukea koko Sherlock Holmes -sarja järjestyksessä. Voi tosin olla, että tämä voi taasen olla uusi ikuisuusprojekti, sillä näitä keskeneräisiä sarjoja minulla on useampiakin...
Samaisista kirjoista on kirjoittanut myös Elegia, ensimmäisestä kirjasta täällä ja toisesta täällä.
perjantai 26. syyskuuta 2014
keskiviikko 24. syyskuuta 2014
Under the Net
Murdoch, Iris: Under the Net
Vintage 2002 (1954), 286 sivua
Poplaarin Pekka suositteli minulle Iris Murdochia, kun kesän alussa kyselin lukusuosituksia Lontooseen/Britanniaan sijoittuvista kirjoista. Esikoisteos Under the Net päätyi metrolukemiseksi loppukesästä.
Kirja on kirjoitettu ja sijoittuu 1950-luvulle, ja jotenkin minulla tuli vähän mieleen ikisuosikkini Jack Kerouacin tuotanto, erityisesti muutamaa vuotta Under the Netin jälkeen julkaistu On the Road/ Matkalla. Kerouacia en ole muutamaan vuoteen lukenut, enkä luota muistiini niin kovasti, että lähtisin vertailua muuten tekemään, mutta jotain samanhenkisyyttä Kerouacin kanssa olin Murdochin kirjasta löytävinäni. Uskaltaisin jopa suositella Under the Net -kirjaa sellaisille, jotka ovat tykänneet Kerouacin kirjojen boheemista menosta ja haahuilevista henkilöistä.
Jossain määrin kirjan päähenkilö, nuori kääntäjä Jake Donaghue toi mieleeni myös erään toisen klassikon päähenkilön. Under the Netin alussa Jake muistutti minua kyynisyydessään Camusin Sivullisen päähenkilöstä. Toisaalta minulle Sivullinen oli aikanaan aika epämiellyttäväkin lukukokemus, sillä päähenkilön kylmyys sai lukukokemuksen tuntumaan aika ulkokohtaiselta (mikä lienee myös ollut yksi pointti kirjassa, mutta enpä nyt lähde tähän pohdintaan tämän enempää). Mutta joko Jake kasvaa kirjan edetessä ja muuttuu miellyttävämmäksi tai sitten minä totuin Jaken kyyniseen maailmankuvaan, sillä lämpenin tälle kirjalle huomattavasti Sivullista enemmän. Erityisesti ihastutti aina rakas Lontoo ja ajankuvaus. Hyvin nopeasti lukiessa ymmärsin, että kyseessä ei ole kirja, jossa tapahtuisi paljon mitään erityisen merkittävää juonellisesti, vaan enimmäkseen Jake ja kumppanit haahuilevat päämäärättömästi kommelluksesta toiseen yrittäessään ratkaista ongelmia, joista useimmat liittyvät tavalla tai toisella toimeentuloon. Eniten tämäntyyppisistä kirjoista minun kokemukseni mukaan nauttii silloin, kun antautuu haahuilulle ja tarkkanäköiselle kuvauksille elämästä ja ihmisistä.
Iris Murdochilla on uskomattoman laaja tuotanto, joten jatkolukemista riittää, Kävin niin ikään Pekan blogissa lukemassa jutun Murdochista, jossa Pekka kirjoittaa mm. lyhyet kuvauksest useimmista Murdochin kaunokirjallisista teoksista. Seuraavaksi saattaisin jatkaa kirjailijan tuotantoon tutustumista ehkäpä The Sandcastlella tai The Black Princella. Muitakin kiinnostavan oloisia toki on, esimerkiksi The Sacred and Profane Love Machine ja The Sea, the Sea jajaja...
Vintage 2002 (1954), 286 sivua
Poplaarin Pekka suositteli minulle Iris Murdochia, kun kesän alussa kyselin lukusuosituksia Lontooseen/Britanniaan sijoittuvista kirjoista. Esikoisteos Under the Net päätyi metrolukemiseksi loppukesästä.
Jossain määrin kirjan päähenkilö, nuori kääntäjä Jake Donaghue toi mieleeni myös erään toisen klassikon päähenkilön. Under the Netin alussa Jake muistutti minua kyynisyydessään Camusin Sivullisen päähenkilöstä. Toisaalta minulle Sivullinen oli aikanaan aika epämiellyttäväkin lukukokemus, sillä päähenkilön kylmyys sai lukukokemuksen tuntumaan aika ulkokohtaiselta (mikä lienee myös ollut yksi pointti kirjassa, mutta enpä nyt lähde tähän pohdintaan tämän enempää). Mutta joko Jake kasvaa kirjan edetessä ja muuttuu miellyttävämmäksi tai sitten minä totuin Jaken kyyniseen maailmankuvaan, sillä lämpenin tälle kirjalle huomattavasti Sivullista enemmän. Erityisesti ihastutti aina rakas Lontoo ja ajankuvaus. Hyvin nopeasti lukiessa ymmärsin, että kyseessä ei ole kirja, jossa tapahtuisi paljon mitään erityisen merkittävää juonellisesti, vaan enimmäkseen Jake ja kumppanit haahuilevat päämäärättömästi kommelluksesta toiseen yrittäessään ratkaista ongelmia, joista useimmat liittyvät tavalla tai toisella toimeentuloon. Eniten tämäntyyppisistä kirjoista minun kokemukseni mukaan nauttii silloin, kun antautuu haahuilulle ja tarkkanäköiselle kuvauksille elämästä ja ihmisistä.
Iris Murdochilla on uskomattoman laaja tuotanto, joten jatkolukemista riittää, Kävin niin ikään Pekan blogissa lukemassa jutun Murdochista, jossa Pekka kirjoittaa mm. lyhyet kuvauksest useimmista Murdochin kaunokirjallisista teoksista. Seuraavaksi saattaisin jatkaa kirjailijan tuotantoon tutustumista ehkäpä The Sandcastlella tai The Black Princella. Muitakin kiinnostavan oloisia toki on, esimerkiksi The Sacred and Profane Love Machine ja The Sea, the Sea jajaja...
tiistai 9. syyskuuta 2014
Ole niin kiltti, älä rakasta häntä
Jojo Moyes: Ole niin kiltti, älä rakasta häntä. (Alkuteos The Last Letter From Your Lover. 2010) Suom. Heli Naski. Gummerus 2014.
Päädyin
lukemaan Jojo Moyesin romaania Ole niin kiltti, älä rakasta häntä siihen
tavalliseen tapaan: seilasin kirjaston käytäviä ihan liian painavan kirjakassin
kanssa malttamatta kuitenkaan lähteä ihan vielä pois. Koskaanhan ei tiedä,
minkä hyllyn kulman takaa löytyy joku uusi lempikirja - tämä saattaa selittää
sen, miksi minun on lähes mahdoton vain käväistä kirjastossa. No, törmäsin siis
Moyesin romaaniin, joka oli nostettu ikkunalaudalle esille uutuutena. En ollut
kuullut kirjasta mitään, vaikka nyt jälkikäteen googlaamalla näytti tulevan
kirjablogeista aika paljon osumia. Takakansi kuulosti tarpeeksi hyvältä:
60-luvun Lontoolla ja rakkauskirjeillä ei voi mennä täysin metsään.
Lyhyesti
kyse on siis kahdella aikatasolla (tai tavallaan kolmella) etenevästä
tarinasta: Ellie on nykypäivässä elävä toimittaja, joka on rakastunut varattuun
mieheen. 60-luvulla on Jennifer, joka menettää onnettomuuden jälkeen muistinsa
ja huomaa elävänsä elämää, joka ei tunnu omalta. Hän löytää itselleen osoitetun
palavan rakkauskirjeen, ja ryhtyy selvittämään, kuka tuo kirjeen kirjoittaja
on. Jenniferin tarinaa kerrotaan kahdella tasolla, ennen ja jälkeen
muistinmenetyksen.
Kuten
aina tälläisissa tarinoissa, myös Ellien ja Jenniferin tarinat liittyvät
toisiinsa. Kirjan rakenteessa tosin hieman hämmästyttää se, miten pitkäksi
aikaa Ellie kirjan alun jälkeen unohdetaan. Hänen elämäänsä pääsemme seuraamaan
lähinnä alussa ja lopussa. Toki Jenniferistä kertovat osiot ovat mielenkiintoisempia,
mutta luulen että Ellien hahmostakin olisi voinut saada enemmän irti, mikäli
hänen tarinalleen olisi suotu vähän lisätilaa.
Lajityyppiin
taitaa kuulua, että väärinymmärryksiä ja sattumuksia ja ohipuhumisia riittää
enemmän kuin yhteen elämään mitenkään pitäisi pystyä mahduttamaan. Lukija saa
jännittää Jenniferin ja hänen rakkaansa puolesta todella pitkään (niin pitkään,
että liian siirappiselta lopulta onneksi vältymme). Minua nämä turhat
väärinkäsitykset vain alkavat jossain kohtaa ärsyttää: romanttisia tarinoita
lukiessa ihan oikeasti haluan, että ihmiset saavat toisensa ja elävät
onnellisina elämänsä loppuun saakka.
Mutta
älä ymmärrä väärin: kaikista pienistä puutteistaan ja ärsyttävyyksistään
huolimatta tämä oli todella viihdyttävä ja herttainen kirja, joka sanoo ettei
rakkauden suhteen milloinkaan ole liian myöhäistä. Hyvä käpertyä viilenevänä
syysiltana sohvan nurkkaan ja huomata puoli kahdelta yöllä, että vielä on sata
sivua jäljellä ja ne on pakko lukea heti.
torstai 4. syyskuuta 2014
Kooste kuluneista kuukausista
Selasin tässä tekstejä taaksepäin miettien, että koskahan olen kirjoittanut viimeksi jotain. Huhtikuussa. Oho. Olisi kauhean kiva syyttää esimerkiksi gradua, mutta koska sille ei ole tapahtunut mitään sitten toukokuun 13. päivän, ei sekään taida olla kovin hyvä tekosyy. Ei vain ole tullut kirjoitettua, ainakaan kirjoista.
Mutta jotain sentään tuli luettua.
Muutamasta kirjasta ehdin jo laatia ihan oman tekstinsä. Muutama kirja ansaitsee tulla mainituiksi, mutta en enää näin kauan lukemisen jälkeen ryhdy kirjoittamaan niistä.
Maria Semplen Missä olet, Bernadette? luin jo joskus keväällä. Kirja kertoo tytöstä, jonka hieman omalaatuinen äiti eräänä päivänä katoaa. Tyttö tahtoo tietenkin selvittää, mitä äidille tapahtui. Kyseessä ei ole siis mikään väkivaltaisuuksia sisältävä trilleri, vaan humoristinen tarina hieman oudosta perheestä. Sisältää ulkomailta palkatun, netin välityksellä toimivan assistentin, valtavan lahoavan talon ja matkan etelämantereelle, noin niin kuin esimerkiksi.
Louis Sacharin Paahde taitaa tätä nykyä olla jo nuortenkirjallisuuden klassikko. Joukko koulupoikia on lähetetty rangaistusleirille, jossa heidän tehtävänään on kaivaa autiomaahan kuoppia. Päähenkilö Stanley joutuu leirille syyttömänä, ja kirja kertoo ensin Stanleyn sopeutumisesta, sitten oman tien etsinnästä. Kirja sisältää melko uskomattomia sattumia, mutta ne eivät oikeastaan pistä silmään: niissä on enemmänkin kohtalontuntu, koko ajan koin että näin kaiken kuuluikin mennä, tietenkin kaikki sujui näin.
Veronica Rossin trilogia Paljaan taivaan alla, Halki ikiyön ja Yhä sininen taivas on suosikkini tänä vuonna lukemistani lukuisista amerikkalaisista nuorille suunnatuista dystopiakuvauksista. Se kertoo maailmasta, joissa osa ihmisistä elää eräänlaisien kupolien sisällä suojassa ulkomaailman eetterimyrskyiltä, toiset taas joutuvat taistelemaan eloonjäännistään kamalan taivaan armoilla. Aria on kupolissa asunut, todellisuudesta irtaantunut tyttö, Perry taas ulkopuolella kasvanut selviytyjä. Trilogia on sekä heidän rakkaustarinansa että tarina siitä, miten ihmiset lopulta ovat samanlaisia ja miten kaikki ansaitsevat mahdollisuuden parempaan elämään. Tarinassa on niin monenlaista rakkautta: rakastavaisten, ystävien ja perheenjäsenten välistä, mutta myös kansansa johtajan rakkautta omiin ihmisiinsä ja kotiseutuun. Tämä on mielestäni aika kypsä tarina genreensä nähden, tosin ehkä ihan lopussa sitten päädytään helppoon ratkaisuun.
Kaikkia edellämainittuja suosittelen! Jokaisen parissa olen viihtynyt todella hyvin.
Syksyn tullen yritän taas aktivoitua näiden bloggaamisen parissa, on ollut ikävä niin kirjoista kirjoittamista kuin kirjoista lukemistakin! Juuri tuossa tarkistin, että olen alkuvuodesta ilmoittautunut myös haasteeseen, jossa luetaan italialaista kirjallisuutta (eikä ollut mitkään pienet nuo tavoitteeni). No, vielä on muutama kuukausi aikaa, siinähän ehtii vaikka mitä!
tiistai 2. syyskuuta 2014
Life After Life
Atkinson, Kate: Life after Life
Black Swan 2014 (alunperin 2013), 622 sivua
En ollut lukenut mitään Kate Atkinsonilta, en ehkä ollut kirjailijasta kuullutkaan, kun keväällä siellä ja täällä silmiini sattui arvioita Elämä elämältä -suomennoksesta tästä Life after Lifesta. Jotenkin kirja rupesi kutkuttamaan, ja erityisesti Kirjavan kammarin ja Lukuisan arviot saivat minut epäilemään, että tämä olisi kirja juuri minulle.
Jos nyt joltakulta on vielä mennyt ohi, mikä tämän kirjan juju on, niin kerrottakoon, että kirja leikittelee ajatuksella, että ihminen voisi elää elämänsä uudelleen. Ja uudelleen ja uudelleen, itse asiassa niin monta kertaa, että kaikki menisi niin kuin pitäisi. Päähenkilö Ursula elää monta eripituista ja erilaista elämää palaten aina alkuun, talviseen syntymäpäiväänsä vuonna 1910.
Voisi kenties ajatella, että toisto, samaisen syntymän ja samojen tapahtumien läpikäyminen kävisi ennen pitkää turhauttavaksi, mutta niin ei ole. Ursulan monet elämät ja varsinkin kuolemat muistuttavat siitä, kuinka pienistä ja sattumanvaraisista asioista ihmiselämä on kiinni.
Tämä oli kiehtova kirja, jossa oli kiehtova idea. Mutta minun täytyy myöntää, että lopulta kirjassa idea olikin minulle ehkä se hienoin asia. Epäilemättä vika on minussa, mutta sotakuvaukset tuntuivat paikoitellen junnaavan paikallaan ja olevan välistä aika kliseisiäkin. Ja kuinkakohan monta kertaa on mietitty, että entäpä jos joku olisi pistänyt Hitlerin päiviltä 30-luvulla? Ehkä minä olen vain lukenut liikaa samantyylisiä kirjoja toisesta maailmansodasta.
Kuitenkin kirja oli koukuttava ja nautittava lukukokemus. Varsinkin alkupuoli kirjasta onnistui kiehtomaan. Hahmot olivat hienoja, varsinkin itsenäiset, vahvat naiset Ursula ja tämän äiti Sylvie, joka itse asiassa tuntui melkein varastavan show'n aluksi, kunnes Ursula nousee ominensa kiinnostavimmaksi hahmoksi. Ja vaikka niitä sotakuvauksia kritisoinkin, on sanottava, että onpa virkistävää, kun henkilöhahmoilla on kaunistelematon ajatusmaailma. Varmaan kaikkeen kauheuteen turtuu, eikä kaikkien kuolema tunnu yhtä pahalta, jos ympärillä kuolee jatkuvasti ihmisiä.
Tämä kirja oli kesän alussa laatimani Lontooseen (ja Britanniaan) sijoittuvien kirjojen listalla, ja tulin myös tämän lukeneeksi Lontoossa ollessani. Olen aina tykännyt kirjoista, joiden tapahtumapaikat ovat aitoja ja joissa ne ovat keskeinen osa tarinaa. Oli hauskaa lukea kirjaa, jonka tapahtumapaikkoja löytyi mm. työpaikkani läheltä. Toi kirjan jotenkin lähelle, kun käveli samoilla kulmilla kuin kirjan henkilöt.
Tätä kirjaa on luettu paljon eri blogeissa. Jo mainitsemieni lisäksi olen itse käynyt lukemassa ainakin Sinisen linnan kirjaston ja Lumiomenan tekstit.
torstai 7. elokuuta 2014
Sidney Chambers and The Perils of the Night
Runcie, James: Sidney Chambers and The Perils of the Night (The Grantchester Mysteries 2)
Bloomsbury 2014 (alunperin 2013), 356 sivua
Taas minulle kävi niin, että aloin lukea romaania ja kesken lukemisen tajuankin lukevani novellikokoelmaa. Selkeästi pitäisi kiinnittää enemmän huomiota takakansien teksteihin. Mutta ennen kuin ehdin mokomiin pikkuasioihin kiinnittää huomiota, tämä Spectatorin buffi myi kirjan minulle: "Brings a dollop of Midsomer Murders to the Church of England, together with a literate charm of its own", ja siten päädyin lukemaan tämän kirjasarjan toista osaa.
Mutta ei tämä sitten vastannutkaan ihan Midsomerin murhia. Tai ehkä vastasikin, onhan Midsomerin murhatkin tavallaan aika unelias ja lälly, mutta ehkä sellainen vain toimii paremmin telkkarissa? The Grantchester Mysteries on tosin myös päätymässä telkkariin, ITV kuvaa parhaillaan sarjaa, joka saadaan ruutuihin ilmeisesti tänä syksynä. (Ja varmaan Ylelle myös aika pian, veikkaan.) Toivon sarjalle kaikkea onnea ja menestystä, mutta kirjasta en ollut ihan vakuuttunut.
Sidney Chambers on pappismies, joka päätyy vähän väliä selvittämään kaikenlaisia mysteereitä, kun Cambridgen asukkaat päättävät toteuttaa pimeitä puoliaan. Sidney on suunnilleen kolmevitonen poikamies, ja Sidneyn pähkäilyt romanssirintamalla tuovat kirjaan lukuisia sivujuonia. Luonnollisesti mukana on myös joukko apureita ja ystäviä, kuten Sidneyn koira Dickens ja Inspector Geordie Keating. Ai niin ja kirjan alussa tapahtuma-aika on 1950-luku.
Kaikki palaset tavallaan ovat kohdallaan. Idyllinen ympäristö, kyläyhteisö, sivuhenkilöt ja kimurantteihin tilanteisiin ajautuva päähenkilö. Tavallaan olisin siis voinut pitää tästä "vanhan hyvän ajan" dekkarista paljonkin. Valitettavasti tämä oli vain melkoisen tylsä, lälly ja mitäänsanomaton. Ensinnäkin kirjan mysteerit ja rikokset vesittyvät jo paljon ennen loppuratkaisujaan. Tarinat eivät ole kovin kiinnostavia, suspensea ei synny kuin korkeintaan ihan viimeisessä tarinassa, Appointment in Berlin, joka on tyyliltään ja tapahtumiltaan synkempi kuin kirjan muut tarinat. Toisekseen päähenkilö Sidney ei ole erityisen kiehtova. Ja koska Sidney ei jaksanut kiehtoa minua, en jaksanut kiinnostua myöskään siitä kenen kanssa tämä päätyy yhteen vai päätyykö kenenkään. (Kuten taisin jo mainitakin, Sidneyn rakkauselämä on olennainen sivujuoni tässä kirjassa.)
Olisin halunnut pitää tästä, mutta nyt lähinnä sitkuttelin kirjan loppuun, ja oikeastaan ainoastaan siitä syystä, että satuin ostamaan tämän omaksi. Saatan vilkaista tv-sarjaa, jos se joskus Suomeen rantautuu, mutta jos en siitäkään innostu, minun osaltani The Grantchester Mysteries-sarja saa jäädä tähän. Luonnollisesti myös huomasin, että sarjaa olisi kuulunut lukea ikään kuin järjestyksessä. Satuinpa nyt aloittamaan kakkososasta, mutta onkohan tuollakaan väliä, jos en aio koko sarjaa lukea.
Jos joku sarjasta kiinnostui, niin nettisivut ovat tässä.
Bloomsbury 2014 (alunperin 2013), 356 sivua
Taas minulle kävi niin, että aloin lukea romaania ja kesken lukemisen tajuankin lukevani novellikokoelmaa. Selkeästi pitäisi kiinnittää enemmän huomiota takakansien teksteihin. Mutta ennen kuin ehdin mokomiin pikkuasioihin kiinnittää huomiota, tämä Spectatorin buffi myi kirjan minulle: "Brings a dollop of Midsomer Murders to the Church of England, together with a literate charm of its own", ja siten päädyin lukemaan tämän kirjasarjan toista osaa.
Autenttista lukemiskuvaa Hyde Parkista |
Sidney Chambers on pappismies, joka päätyy vähän väliä selvittämään kaikenlaisia mysteereitä, kun Cambridgen asukkaat päättävät toteuttaa pimeitä puoliaan. Sidney on suunnilleen kolmevitonen poikamies, ja Sidneyn pähkäilyt romanssirintamalla tuovat kirjaan lukuisia sivujuonia. Luonnollisesti mukana on myös joukko apureita ja ystäviä, kuten Sidneyn koira Dickens ja Inspector Geordie Keating. Ai niin ja kirjan alussa tapahtuma-aika on 1950-luku.
Kaikki palaset tavallaan ovat kohdallaan. Idyllinen ympäristö, kyläyhteisö, sivuhenkilöt ja kimurantteihin tilanteisiin ajautuva päähenkilö. Tavallaan olisin siis voinut pitää tästä "vanhan hyvän ajan" dekkarista paljonkin. Valitettavasti tämä oli vain melkoisen tylsä, lälly ja mitäänsanomaton. Ensinnäkin kirjan mysteerit ja rikokset vesittyvät jo paljon ennen loppuratkaisujaan. Tarinat eivät ole kovin kiinnostavia, suspensea ei synny kuin korkeintaan ihan viimeisessä tarinassa, Appointment in Berlin, joka on tyyliltään ja tapahtumiltaan synkempi kuin kirjan muut tarinat. Toisekseen päähenkilö Sidney ei ole erityisen kiehtova. Ja koska Sidney ei jaksanut kiehtoa minua, en jaksanut kiinnostua myöskään siitä kenen kanssa tämä päätyy yhteen vai päätyykö kenenkään. (Kuten taisin jo mainitakin, Sidneyn rakkauselämä on olennainen sivujuoni tässä kirjassa.)
Olisin halunnut pitää tästä, mutta nyt lähinnä sitkuttelin kirjan loppuun, ja oikeastaan ainoastaan siitä syystä, että satuin ostamaan tämän omaksi. Saatan vilkaista tv-sarjaa, jos se joskus Suomeen rantautuu, mutta jos en siitäkään innostu, minun osaltani The Grantchester Mysteries-sarja saa jäädä tähän. Luonnollisesti myös huomasin, että sarjaa olisi kuulunut lukea ikään kuin järjestyksessä. Satuinpa nyt aloittamaan kakkososasta, mutta onkohan tuollakaan väliä, jos en aio koko sarjaa lukea.
Jos joku sarjasta kiinnostui, niin nettisivut ovat tässä.
sunnuntai 3. elokuuta 2014
Monica Alin hieno Brick Lane ja muuta höpinää
Oho. Kaksi kuukautta kesää on humpsahtanut aika vauhdilla. Tauko kirjablogeista ei ole ollut mitenkään tarkoituksellinen, mutta sellainen on näköjään jäänyt päälle. Enimmäkseen olen ollut töissä tai sitten tutkaillut Lontoota. Enkä oikeastaan ole lukenutkaan paljon. Aikamoista, miten maisemanvaihto pistää ihmisen rutiinit ihan mullinmallin. Eikä se välttämättä ole pelkästään huono asia. Ei täällä kaikki ole ollut kaiken aikaa ihanaa ja ruusuista, mutta paljon tapahtuu ja ihan koko ajan. Ja paljon tapahtuminen tarkoittaa myös vähemmän aikaa virtuaalimaailmassa ja kirjojen parissa. Nyt tässä yrittelen kuitenkin jonkinlaista paluuta kirjoista kirjoittamiseen. Minulla on pari kirjaa odottamassa blogiin pääsyä ja tällä hetkellä olen loppumetreillä Kate Atkinsonin Life After Life -teoksen kanssa.
*****
Ali, Monica: Brick Lane
Otava 2006, 566 sivua
Suomennos: Sari Karhulahti
(Brick Lane 2003)
Alkukesästä tein jonkinlaista lukulistaa itselleni brittiläisistä tai Britanniaan sijoittuvista kirjoista, joita Lontoon kesäni aikana halusin lukea. Yksi listaltani löytyvistä kirjoista oli Monica Alin Brick Lane, joka kertoo Lontoon bangladeshilaisyhteisöstä. Päähenkilönä on nuori Nazneen, joka muuttaa Lontooseen, kun hänet naitetaan Chanulle, hyvää tarkoittavalle mutta saamattomalle haaveilijalle.
Brick Lane oli monella tapaa täydellinen lukukokemus. Vetävä tarina, kiinnostavat, moniulotteiset henkilöhahmot, elävä kieli ja kaunis kerronta saivat puolelleen. Lukemisesta on aikaa jo pari kuukautta, joten en ehkä osaa eritellä monia asioita enää kovin tarkasti, mutta tämä oli kyllä hieno kirjahelmi.
Kokemukseni mukaan usein ongelmallinen kirjerakenne toimi myös hienosti tässä kirjassa. Nazneen käy kirjeenvaihtoa Bangladeshiin jääneen siskonsa Hasinan kanssa. Hasinan ratkaisu elämässä oli karata kotoa ja solmia rakkausavioliitto. Kirjeet luovat vaikuttavan vertauspohjan Nazneenin monella tapaa kahlitun elämän kuvaukseen.
Kiinnostavaa mielestäni oli myös, että vaikka kirjan pääasiallisena tapahtumapaikkana toimii Lontoo, enimmän osan aikaa voitaisiin olla periaatteessa missä tahansa suurkaupungissa. Nazneen elää kotinsa suljetussa maailmassa. Tämä korostuu erityisesti kodin kuvauksen tarkkuudella ja kohtauksessa, jossa Nazneen poistuu kotikadultaan ja eksyy.
Brick Lane muissa blogeissa: Kirjainten virrassa, josta löytyy myös hieno kuva, joka käyty nappaamassa juurikin paikan päällä Brick Lanella. Oma kuvani on tällä kertaa melkoisen mielikuvitukseton, mutta enpäs nyt anna asian häiritä.
Brick Lane oli monella tapaa täydellinen lukukokemus. Vetävä tarina, kiinnostavat, moniulotteiset henkilöhahmot, elävä kieli ja kaunis kerronta saivat puolelleen. Lukemisesta on aikaa jo pari kuukautta, joten en ehkä osaa eritellä monia asioita enää kovin tarkasti, mutta tämä oli kyllä hieno kirjahelmi.
Kokemukseni mukaan usein ongelmallinen kirjerakenne toimi myös hienosti tässä kirjassa. Nazneen käy kirjeenvaihtoa Bangladeshiin jääneen siskonsa Hasinan kanssa. Hasinan ratkaisu elämässä oli karata kotoa ja solmia rakkausavioliitto. Kirjeet luovat vaikuttavan vertauspohjan Nazneenin monella tapaa kahlitun elämän kuvaukseen.
Kiinnostavaa mielestäni oli myös, että vaikka kirjan pääasiallisena tapahtumapaikkana toimii Lontoo, enimmän osan aikaa voitaisiin olla periaatteessa missä tahansa suurkaupungissa. Nazneen elää kotinsa suljetussa maailmassa. Tämä korostuu erityisesti kodin kuvauksen tarkkuudella ja kohtauksessa, jossa Nazneen poistuu kotikadultaan ja eksyy.
Brick Lane muissa blogeissa: Kirjainten virrassa, josta löytyy myös hieno kuva, joka käyty nappaamassa juurikin paikan päällä Brick Lanella. Oma kuvani on tällä kertaa melkoisen mielikuvitukseton, mutta enpäs nyt anna asian häiritä.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)